Från kolhydratsnjutning i Edinburgh till 24 fasta

En långhelg i underbara Edinburgh är förbi. Helgen bjöd på 10k lopp för mig och halvmara för Martin i EMF ”Edinburgh Marathon Festival”. Solsken, shopping, god mat och gott vin.

Vågen tog mig, som förfarat, tillbaka till scratch. De 1,5 kilona jag lyckats gå ner är på plats igen. Dumma raffinerade kolhydrater. Det var ett undantag. Jag har hoppat av kolhydratshysterin som lett till alla välfärdssjukdomar som bl.a. fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, som vi har idag. I tisdags förra veckan var jag på en OTROLIGT inspirerande föreläsning i Helsingborg av Jonas Colting, ultramannen. Jag hade redan några av hans böcker sedan tidigare; Den nakna hälsan, Jag vill ju se bra ut naken och hans kokbok med samma namn. De kan jag verkligen rekommendera. Han pratade om allt från dagens kolhydratsfrossande till barfotalöpning och livsmedelsindustrin. Även om 24 h fasta (Intermittent fast på engelska) som jag nu ska testa. Läs mer om den här.

Det blir spännande se hur jag kommer må. Bryta mönstret med insulinjojon som kolhydratsberoendet skapar i kroppen och som rubbar hormonerna. Kanske är detta svaret på mitt sedan länge beroende av mat var 3-4 h och svängande humör när jag inte får mat i magen.

Jonas tipsade även om böckerna Matrevolutionen och Ett sötare blod så de är nu på väg hem till mig 🙂 Excited!

Från och med nu ska jag njuta av 10% av alla kolhydrater jag normalt äter och dricker idag och strunta i de resterande 90%. Vin är definitivt en del av de 10% 🙂

Min framtiden har fokus på ”riktig mat”. Bort med de raffinerade kolhydratsskräpet! Jag kommer definitivt skriva mer om det Jonas pratade om i kommande inlägg. Detta inspirerade mig till tusen!

Kommentera

