Karotenoidscanning

Nu har jag återscannat mig och jag ligger stadigt kvar i den blå delen (58′) vilket känns mycket bra. Min svärmor har ökat 10′ (nu 36′) sedan sist och svärfar 2′ (nu 19′) trots slarv med att ta tabletterna dagligen. Min sambo ligger kvar i samma nivå som sist med på 45′.

Denna patenterade scanner så mäter den halten karotenoider i huden (mätning görs i handflatan). Äter vi mycket mat med hög antioxidanthalt och som vi också tar kosttillskotten lifepak+ och g3 juice så ökar vi vårt värde och förebygger ohälsa med starkare immunförsvar. Scannern mäter en antioxidant som kroppen själv producerar och den är i balans med de antioxidanter vi får i oss via mat och kosttillskott. Så är den antioxidanten låg så är alla andra låga och vice versa.

20130520-204232.jpg

Så med andra ord så höjer du ditt värde mycket också beroende på hur hälsosamt du äter. Jag försöker verkligen äta hälsosamt men där finns mycket att lära vad gäller kost. Jag är nu i full gång med att försöka få bort de kilon som smugit sig på på sistone. Säkert mkt pga de goda vinerna på helgerna. Jag har börjar med appen Shape up igen för att nå min idealvikt på 59-60 kg och jag har 4-5 tuffa kilon att få bort.

Appen är väldigt bra då den skapar medvetenhet av vad olika livsmedel innehåller kalorimässigt. Många har varit chockerande höga för mig. Ögonöppnare. Smörgåstårta 762 kcal/portion! Äppelpaj 296 kcal/portion. En bit 70% choklad 84 kcal. En avocado 120 kcal osv. Ett glas vitt vin = kanelbulle på 120 kcal!!! Fy sjutton va många ”kanelbullar” jag får i mig på helgerna 😦

För att gå ner 0,8 kg i veckan och nå idealvikten om 6 veckor så får jag äta enligt nedan.

20130520-205427.jpg

Det som är bra är att jag sätter mig på cykeln och cyklar intensivt t.ex. 15 min eller går ut och går och springer för att ”samla på mig” mer kalorier som jag kan få äta 😉 att skriva in i denna app kommer jag inte orka pyssla med länge. Jag har blivit lite besatt men när jag är nere i idealvikten igen kan jag leva ”normalt” igen men förhoppningsvis med mer kunskap om kaloriinnehåll i mat.

Ikväll blev de kycklinghamburgare på surdegsbröd toppat med coleslaw. Smarrigt!!

20130520-205609.jpg

Kommentera

