Antioxidanterna håller oss friska!

Det pratas mycket om antioxiadanter. Vad är det egentligen? Jo, antioxidanter är en grupp av enzymer, peptider, mineralämnen och vitaminer som arbetar för att ta bort gifter ur kroppen. Gifterna brukar man kalla för fria radikaler och det innefattar atomer som orsakar cellskador eller som försämrar immunförsvaret. Dessa fria radikaler uppkommer oftast genom att kroppen fått i sig cigarettrök, alkohol, narkotika, giftig rök eller luftföroreningar.

En beskrivande video

Så antioxidanter fungerar alltså som kroppens naturliga försvar. Forskning har visat de hjälper kroppen att bekämpa cancer, alzheimers, parkinsons och olika typer av hjärtsjukdomar!

Antioxidanter har fått sitt namn efter sin förmåga att just kunna motverka oxidering. Man kan jämföra antioxidanterna med konserveringsmedel som tillsätts i feta livsmedel så att de inte härsknar – härskning är samma sak som oxidation av fett.

Antioxidanter i mat
De bästa källorna för att få i sig rikligt med antioxidanter är frukt, bär, grönsaker och rotfrukter. Här finns det det antioxidanter i form av vitamin A, vitamin C, vitamin E samt en mängd olika karotenoider och flavonoider.

Även rött vin, kaffe och grönt té innehåller relativt stora mängder antioxidanter.
Att tänka på är att äta av ett så brett färgspektra som möjligt, då tillgodoser du dig mest möjligt av de olika sorternas antioxidanter. Rött innehåller lykopen, orange karotenoider, grönt klorofyll, blått antocyaniner, vitt antoxantiner, osv.

Här är några av de livsmedel som innehåller mycket antioxidanter:

Björnbär, Valnötter, Jordgubbar, Kronärtskocka, Tranbär, Hallon, Blåbär, Kryddnejlika, Druvsaft och Tranbärssaft

Antioxidanter & träning
Om man tränar mycket så ökar behovet av antioxidanter eftersom man förbrukar större mängder syre. Kroppen klarar inte av att tillverka alla typerna av antioxidanter så en del behöver tillföras genom mat och/eller kosttillskott.

Det finns inget rekommenderat dagligt intag av antioxidanter. Men däremot så finns det rekommendationer för Vitamin C och Vitamin E som räknas till gruppen antioxidanter.

Så för att tillgodose mitt eget behov så tar jag kosttillskott för att vara säker på att jag får i mig allt kroppen behöver. Självklart är det bästa att försöka att få i sig hela mängden via mat men det är idag inte lika enkelt. Jag vill inte kalla mig lat men det kräver en hel del kunskap för att äta så näringsrik mat. Jag gör så gott jag kan för att äta bra mat men jag vet att våra jordar är förorenade och kraftigt utarmade idag vilket i sin tur ger skrämmande näringsfattiga livsmedel på butikshyllorna (även pga av skörd före solmognad, lång fraktsträcka/bestrålning för hållbarhet, ”förädlade” grödor etc.).

Våra kroppar är ofta stressade, inflammerade och ansatta av tusentals kemikalier, vilket leder till ett ökat näringsbehov och ett försämrat upptag.

På grund av detta tar jag varje dag g3-juicen som är antioxadantbomben jag beskrivit i tidigare inlägg som hjälpt mig med magproblem. Men också LifePak+ som är världens mest sålda kosttillskott. Ganska okänt i Sverige än så länge men med LifePak+ får jag i mig både antioxidanter och alla vitaminer och mineraler som är viktiga för kroppen. Det är komprimerad mat som inte har något syntetiskt innehåll som många andra kosttillskott som finns på marknaden gör idag.

LifePak+ innehåller signifikanta mängder av de vitaminer och mineraler som krävs och som riktar in sig på nio viktiga funktioner i din kropp:

  • Jod bidrar till en normal produktion av sköldkörtelhormoner
  • Zink och jod bidrar till normala kognitiva funktioner
  • C- och E-vitamin, selen, koppar och zink bidrar till cellskyddet mot oxidativ påfrestning
  • A-vitamin, vitamin B2 och zink bidrar till underhållet av normal syn
  • Vitamin B3, B5, B6, B12 och C-vitamin, biotin och magnesium bidrar till en normal energiomsättning
  • Selen, zink, koppar, vitamin A, vitamin B6, B12, C- och D-vitamin bidrar till ett normalt fungerande immunförsvar
  • Vitamin B1 bidrar till hjärtats normala funktion
  • Magnesium, zink, mangan och kalcium bidrar till underhållet av normal benstomme
  • Zink, jod, biotin, vitamin A, vitamin B, B3 bidrar till underhållet av normal hud

LifePak+ är en SCS-certifierad produkt. Det betyder att det går med hjälp av en scanner, mäta effekten av kosttillskottet. Det går även på g3-juicen 🙂

Många härliga anledningar till att ta LifePak+ eller hur?! 🙂 Inte minst för personer med hudproblem som blivit hjälpta av detta fantastiska kosttillskott.

Bild

Frågor om det jag skriver om? Kontakta mig gärna!

2 thoughts on “Antioxidanterna håller oss friska!

  1. Ping: Läkare, dietister och läkemedelsföretagen är bovar och fett är vår räddare i nöden! | Serendipity for ME

  2. Ping: Food Matters! | Serendipity for ME

Kommentera

